Editorial

Conu’ Dealu Mare faţă cu Paralela 45

Dintre toate inepţiile de “marketing”, folosite de unii producători de-ai noştri, cea care introduce celebra Paralelă 45 în ecuaţie mi se pare că a devenit cireaşa de pe tort. Nu că am fi singurii din lume care o pomenim, dar la noi pare că a devenit o adevărată obsesie.

Cei din Moldova ȋl au pe degrabă băutorul de spumante, Ştefan Cel Mare. Prin Drăgăşani, îi avem pe dacii vizionari care făceau vinuri rose din Merlot. Păi ce, credeaţi că cei din Dealu Mare se lasă mai prejos? Nicidecum, aici ne este amintită obsesiv această izbăvitoare Paralelă 45 şi rolul ei definitoriu în calitatea vinurilor produse ȋn zonă.

Credeţi că există vreun studiu serios, care să ateste definitiv dacă trecerea acestei paralele prin diverse zone viticole ale lumii are vreo influenţă la nivel de calitate a materiei prime? Eu nu am văzut nimic de genul acesta. Dar cum coincidenţa face ca ea să treaca şi prin Bordeaux, ai noştri bravi producători au sesizat imediat oportunitatea de a ne reaminti constant acest lucru.

Pentru că, deh, ce zonă mai celebră ca miticul Bordeaux ar putea să ne facă cinstea de a ne raporta la ideea de calitate? Problema este că Dealu Mare nu prea are nici ȋn clin, nici în mânecă de-a face cu Bordeaux. Poate doar pentru cei care nu prea au băut vinuri din regiunea franceză. Nu de alta, dar cunoaşteţi vreun râu important de genul Dordogne sau Garonne care să treacă prin imediata vecinătate a regiunii noastre? Cu alte cuvinte, aveţi idee cât de esenţiale sunt aceste ȋntinderi de apă pentru ceea ce numim “terroir” ȋn Bordeaux? Şi că tot suntem la capitolul Paralela 45, ştiaţi că aceasta trece şi prin Marea Japoniei? Aş fi curios să aflu şi eu ce vinuri celebre se pot obţine pe acolo.

La final, mai vin cu o recomandare pentru unii producători din Dealu Mare: v-aş sfătui să vă puneţi la punct cunoştinţele elementare de geografie. Astfel, am observat o greşeală majoră de plasare a paralelei 45, şi anume prin Toscana. Nu de alta, dar se pare că Bordeaux nu era de ajuns; ȋn plus, se ştie că românul este mare amator de vinuri italiene. “News flash” pentru voi, fete şi băieţi, drăguţa noastră paralelă trece prin Piemont, nu prin Toscana. Să fim serioşi, este chiar atât de greu să dai un simplu click pe Google, de unde poţi afla astfel de informaţii ȋn câteva secunde? OK, pot ȋnţelege nevoia de a te legitima ȋn faţa consumatorilor prin raportarea la alţii mult mai celebri, dar cred că mai important ar fi să oferi informaţii corecte, ancorate în realitatea imediat ȋnconjurătoare.