MARINELA V. ARDELEAN: RO-WINE oferă o bursă de 10.000 de EURO unui tânăr talentat, pasionat de OENOLOGIE
Aflat la cea de-a treia ediție, festivalul internațional RO-Wine va aduce la București câteva dintre cele mai importante vinuri-simbol ale lumii, alături de o serie de personalități care vor susține masterclass-uri despre vinul de calitate, vinurile extreme sau despre viitorul vinului. În premieră, RO-Wine va oferi, din partea laboratoarelor Giotto Earth Listener, o bursă completă de șase săptămâni, în valoare de 10.000 de euro. Evenimentul va avea loc în perioada 19-20 mai, la București, la Fratelli Studios.
Inițiatoarea festivalului, Marinela Ardelean, povestește despre culisele evenimentului, despre lumea vinului și despre cum a descoperit acest univers fascinant.
Ce noutăți aduce această a treia ediție a festivalului RO-Wine?
Avem o listă spectaculoasă de invitați care vor susține masterclass-uri. Când lista va fi definitivă și completă o vom anunța, dar există deja câteva confirmări care ne permit să spunem că va fi ceva spectaculos. În ceea ce privește vinurile, vor fi, ca de obicei, vinuri pe care le-am gustat și le-am ales împreună, deci vizitatorii vor fi siguri că nu se întâlnesc decât cu vinuri de clasă. În premieră, va exista o secțiune dedicată vinurilor „extreme”, vinuri din podgorii cu amplasamente neobișnuite, fie geografic, fie ca sol, climă, altitudine… Pentru iubitorii de vin spumant, o selecție de vinuri de la 12 de producători din regiunea Champagne va fi disponibilă în zona VIP, alături de alte 100 de vinuri superpremium. Și, pentru că se vorbește atât de mult despre nevoia de educație, ediția din acest an a RoWine are și o surpriză: o bursă integrală oferită de laboratoarele Giotto Earth Listener pentru tineri absolvenți de oenologie, chimie, chimie alimentară, microbiologie sau orice alt domeniu conex vinului. Trimiteți CV-uri la info@romaniawinefestival.ro!
Se tot vorbește despre imaginea vinului românesc în afara țării… Ne cunosc străinii?
Prea puțin, încă. Din păcate. Dar, pe undeva, este normal, pentru că România abia a făcut primii pași către noua sa istorie oenologică. Avem resursele de terroir, avem oameni pasionați, dar avem și o întreagă resursă viticolă nouă, plantațiile au, în cele mai multe cazuri, între 5 și 20 de ani. Noi abia am învățat să mergem – nu putem deveni peste noapte atleți olimpici. Am avut generații întregi de oenologi învățați să facă vin mult și nu neapărat de calitate, dedicat piețelor lagărului socialist, nu putem să producem peste noapte generații de talente incredibile. În vin se aplică povestea livezii de măslini – nu construim pentru noi, ci pentru urmașii noștri. Însă generația de acum are datoria să pună o fundație solidă, astfel încât să nu se dărâme totul peste douăzeci-treizeci de ani, când via va avea vârsta potrivită, iar cramele – specialiștii de care au nevoie.
Cum arată meniurile de vin din România? De ce ai nevoie pentru a fi prezent pe piața Horeca?
Dincolo de categoriile de preț în care funcționează restaurantele – pentru că trebuie să existe o adecvare a prețului vinului cu prețul preparatelor – cred că România are o piață horeca scindată între două tipuri de liste de vin – cele profitabile și cele conceptuale. Din păcate, se suprapun prea rar. Listele profitabile sunt construite în funcție de ofertele producătorilor și distribuitorilor, și sunt orientate după discount-uri, exclusivități, bonusuri și alte avantaje financiare. Nu este nimic de condamnat – esența unei afaceri este profitul, însă asemenea practici riscă să ducă piața într-o stare de încremenire, de captivitate sub imperiul acelorași etichete. Există, însă, și restaurante care, fie în funcție de gusturile proprietarilor, fie cu ajutorul unui consultant sau somelier, încearcă să dezvolte un concept, să găsească puntea între gastronomie și oenologie care să-i producă un maximum de plăcere, o experiență memorabilă clientului final.
Ce înseamă un vin bun, de fapt? Toată lumea vrea să pună aceeași întrebare: care este cel mai bun vin?
Un vin excelent este vinul care îți place – într-un anumit moment, la o anumită vârstă, într-o anumită companie, alături de o anumită mâncare. Să știi să alegi vinul perfect în funcție de cum te simți în acel moment este aproape un miracol. Vinul evoluează, iar noi ne schimbăm – nu ne întâlnim de două ori cu același vin. Este important să afli ce-ți place și să nu te temi să ceri, dar în același timp trebuie evaluate circumstanțele – ești odihnit sau obosit? Înăuntru sau afară? Mănânci sau ai mâncat? Ce? Ești însoțit? De cine? Bei un pahar sau mai multe? Dacă ești sincer cu tine, îți va fi mai ușor – nu trebuie să bravezi, nici să fii modest… Găsește calea de mijloc între ce îți place de obicei și ce se potrivește în acel moment.
Unde a început, pentru tine, aventura în lumea vinului?
A început în Italia, unde am ajuns într-o vacanță, unde am rămas, alături de tatăl meu care lucra acolo, și unde am înțeles că vinul este altceva decât credeam eu. Nu doar o băutură, nu ceva de îmbătat, nu ceva de trecut timpul, ci un element fundamental al vieții de zi cu zi, al fiecărei mese, al felului în care se desfășoară sau ar trebui să se desfășoare orice interacțiune socială. Este un liant pentru oameni și un compliment pentru hrană. Și nu am început să spun încă nimic despre dimensiunea religioasă, despre istorie, cultură și despre capacitatea vinului de a vorbi despre oameni și locuri…
Se spune că vinul este viu, că vinul trebuie vorbit, că vinul spune multe despre cel care îl bea… Ce reprezintă pentru tine vinul?
Am uitat să-mi pun întrebarea asta de mulți ani. Până acum câteva luni, când am devenit mamă, însemna totul. Acum este o parte din mine, din viața mea, o parte importantă din ceea ce sunt, ce fac și ce vreau să fac, este bucuria mea de zi cu zi, aventura nesfârșită a cunoașterii și învățării, este o lume întreagă pe care îmi doresc s-o împărtășesc și s-o explorez încontinuu cu ceilalți. Trăiesc vinul și îmi place să cred că le pot transmite și celorlalți această bucurie. Vinul nu este doar viu, vinul este viață.