CrameȘtiriVinuri

Strategia Villa Vinèa: “Reducem producția de struguri la hectar pentru a crește nivelul de calitate!”

Misi Denes, oenolog și Mircea Matei, director general Villa Vinèa

Limitarea ocaziilor de consum, mai ales pe timpul stării de urgență, cu închiderea restaurantelor, stoparea evenimentelor, a turismului enologic, dar și reducerea traficului în magazine au fost factori care au impactat puternic vânzările în industria vinului. SUPERVINURI.RO a inițiat un tur virtual al cramelor pentru a afla cum gestionează această criză, ce estimări au pentru anul în curs și cum își văd mai departe business-urile.

Săptămâna aceasta ne-am oprit la crama transilvăneană Villa Vinèa axată, în special, pe dezvoltarea portofoliului de vinuri superpremium. Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru SUPERVINURI.RO, reprezentanții cramei Mircea Matei, director general, și Misi Denes, șef al cramei, ne-au spus că se va merge mai departe cu această strategie, dar în această perioadă, se au în vedere și o mai mare susținere a gamei de retail și a vânzărilor pe canalul online. Potrivit lui Mircea Matei, gândirea sănătoasă pe termen lung a ajutat cel mai mult în aceste vremuri dificile.

“Ne-a ajutat faptul că 2020 a început foarte bine și am putut accesa resursele financiare acoperirii lucrărilor în vie”

Instalarea stării de urgență a însemnat sistarea turismului la cramă, a livrărilor către Horeca și reducerea traficului în magazinele proprii din județul Mureș, cu până la 40-50%, spune Mircea Matei: “În acest context, am ales să ne sprijinim distribuitorii tradiționali din Horeca prin extinderea termenelor de plată și ne-am orientat spre susținerea gamei noastre de retail – Villa Vinèa Classic – în retailul modern. În plus, am targetat clienții prin magazinele online și prin platforma proprie – e-shopul villavinea.com. În ultimii ani, am reușit să dezvoltăm parteneriate cu o serie de hipermarketuri și magazine specializate din România, ceea ce ne-a ajutat să ne extindem rețeaua de distribuție. Această diversitate a reprezentat o sursă de confort, întrucât, în situații de criză, precum cea de acum, nu depindem de un singur canal de distribuție.”

De bun augur a fost faptul că anul în curs a început bine pentru crama transilvăneană care, în martie, înregistra o creștere de 50% în raport cu aceeași perioadă din 2019. “Perioada de izolare a fost una dificilă, în care am intrat în resursele financiare acumulate în primele 3 luni ale anului. Părerea mea este că, atunci când construiești un business sănătos, trebuie să ai niște rezerve care să îți permită să gestionezi o potențială criză. De 15 ani, de când a fost fondată, aceasta a fost filozofia cramei, să crească organic, prin eforturi susținute, de la un an la celălalt. Ne-a ajutat faptul că 2020 a început foarte bine pentru noi; astfel am avut un avantaj că putut accesa resursele financiare acoperirii lucrărilor în vie”, precizează Mircea Matei.

Scăderea cifrei de afaceri este inevitabilă

Pentru anul acesta, la Villa Vinèa se estimează o scădere de 20-30% a cifrei de afaceri, față de anul trecut când aceasta era de 3,2 milioane lei. Acest lucru înseamnă, practic, o revenire la nivelul cifrei de afaceri din 2018. Cum era de așteptat, cea mai mare scădere a vânzărilor va fi din horeca – până la 50%, până la sfârșitul anului.

În schimb, chiar dacă mică, este așteptată o creștere a vânzărilor în online, în creștere în perioada aceasta cu 30% față de perioada similară a anului trecut.  Per total, vânzările online – atât prin platforma proprie, cât și prin cele ale partenerilor – e-shopurile vor reprezenta aproximativ 7% din volumul vândut.

În anul 2019, cel mai bine reprezentat sector a fost Horeca, unde au mers aproximativ 50% dintre vinurile cramei, urmat de retailul modern – 25% și magazinele proprii – 20%. Exporturile ajung la aproximativ 7% din producție.

Vremea, favorabilă calității 

Dacă cifrele de business nu au ținut cu vinul românesc, vremea din acest an este una favorabilă calității, spune oenologul Misi Denes. “Villa Vinèa beneficiază de un terroir excepțional – singurul clasa B, din România, conform regulamentelor europene. Vremea ne favorizează, pare a fi cel mai bun an din ultima perioadă”, precizează șeful cramei din județul Mureș.

Potrivit acestuia, producția podgoriei ar trebui să ajungă la 500 de tone de struguri. “Planul este să o reducem la 300 tone, pentru a crește și mai mult nivelul de calitate. Media va fi, deci, de 4-5 tone / hectar. Soiurile din gama superpremium – Selection, vor ajunge la o producție medie de 3 tone/hectar. ”

În parcelele aferente gamei Selection, 70-80% dintre proceduri se realizează manual, pentru că, explică Denes, este foarte important să nu fie răniți lăstarii. Vorbim, însă, de o suprafață de 10 hectare, din totalul de 70 cât cuprinde în acest an podgoria mureșeană.

“Eu cred că strugurii sunt principalul element al vinului bun, așa că rolul nostru, la cramă, este să facem lucrurile cu grijă și respect, pentru a scoate în evidență terroirul transilvănean”, a subliniat oenologul cramei.

Noutăți și investiții

În ceea ce privește noutățile anului în curs, directorul general de la Villa Vinea, Mircea Matei, a precizat că va fi dezvoltat în continuare portofoliul de vinuri superpremium, care se adresează cunoscătorilor. Premium Rosé din Pinot Noir, lansat anul acesta, a câștigat deja o medalie de aur la IWCB TeleVINARIUM 2020. În plus, Misi Denes și Celestino Lucin, vinificatorii cramei, pregătesc și un spumant rosé, precum și magnumuri. (Vedeți mai multe detalii aici, n.a.).

Pe termen lung, crama își continuă planurile de dezvoltare. “Având în vedere că Villa Vinèa e un brand solid, cu consumatori fideli, care apreciază constanța în calitate a vinurilor noastre, strategia noastră a fost să continuăm planurile de investiții. Prin urmare, în prezent, lucrăm pentru accesarea unor fonduri de dezvoltare pentru extinderea cramei și achiziționarea de noi echipamente, derulate prin APIA”, a completat MIrcea Matei.

Vinuri din soiuri unice pe piața locală și cele mai bine vândute vinuri ale cramei 

Pentru că Villa Vinèa a adus în premieră, pe plan local, două soiuri singulare pe piața locală – Kerner, o varietate germană și Zweigelt, soi austriac, – folosite atât în vinuri monovarietale, cât și în cupaje, am vrut să vedem și cum s-au adaptat acestea pe plaiuri transilvănene și cum sunt privite de consumatorii români.

Kerner și Zweigelt sunt și două dintre soiurile preferate ale lui Heiner Oberrauch, proprietarul Villa Vinèa, originar din Tirolul de Sud. Misi Denes spune că au prins foarte bine întrucât și clima noastră este apropiată de cea din Tirolul de Sud. Ajută și solul argilos, care reține apa, nopțile reci – în special în cazul Kernerului, fiindcă îi oferă o aciditate frumoasă. Pentru Zweigelt, care are producție mare, cu mulți struguri pe ciorchini, este necesară normarea. Astfel, se reușește nivelul scontat de calitate pentru Rubin Selection – cupajul complex din Merlot, Zweigelt şi Fetească Neagră.

“Vinurile din aceste soiuri sunt apreciate de cunoscători, care sunt entuziasmați să le descopere în portofoliul nostru. Pentru a le aduce în atenția consumatorilor, organizăm degustări atât în restaurantele partenere, cât și la cramă, în Mica, Mureș. Astfel, oferim iubitorilor de vinuri oportunitatea să descopere diferite soiuri și să își identifice favoritele. Vă pot spune că au un feedback foarte bun”, a declarat Misi Deneș pentru SUPERVINURI.RO.

Cele mai vândute game de la Villa Vinèa: Premium și Classic

Raportându-se la numărul de sticle vândute, pe locurile fruntașe, în clasamentul vânzărilor, sunt vinurile din gamele Premium și Classic: Gewürztraminer, Sauvignon Blanc, Fetească Regală, Pinot Noir și Fetească Neagră. În ultimul timp, însă și vinurile complexe din gama Selection – Diamant, Rubin, Contessa și spumantul Cuvée Celest  – generează vânzări valorice ridicate, apropiindu-se de top.

“Pe perioada stării de urgență, Villa Vinèa a rămas un partener stabil și de încredere pentru angajații, clienții, distribuitorii și prietenii săi. Deși rămânem distanțați fizic, înțelegem importanța sprijinului și a colaborării și suntem aici pentru a găsi soluții care contribuie la protejarea ecosistemului nostru, în timpul pandemiei. Mai ales în aceste vremuri, oamenii cred în produse locale, de înaltă calitate, iar bunurile realizate cu atenție și responsabilitate sunt considerate mai valoroase. Aceste momente dificile sunt temporare și nu vor afecta cei 16 ani în care am investit pasiune în calitate și ne-am concentrat pe dezvoltarea de relații puternice. Obiectivul nostru de a deveni liderii nișei de vinuri aromatice, locale, precum și angajamentul nostru de a onora terroirul românesc și cultura vinului sunt pilonii care continuă să ne ghideze strategia. Acesta este motivul pentru care avansăm la cele mai înalte standarde.” – Heiner Oberrauch, proprietar Villa Vinèa

Odată cu reluarea activităților turistice, Villa Vinea a reluat degustările la crama din Mica, Mureș, care au loc periodic sub forma unor vizite sau evenimente de dimensiuni restrânse și care includ diferite pachete, fie cu vinuri și produse locale, fie mai ample cu vinuri, mâncare, tururi de cramă și muzică live. Turismul oenologic reprezintă un pilon important pentru crama transilvăneană, pol de atracție pentru pasionații de vin. Anul trecut, încasările din turismul oenologic fuseseră cu 75% mai mari decât în 2018, numărul vizitatorilor ajungând la circa 1.500.