Gary Vaynerchuk sau revoluţia vinului pe Internet
“Hello everybody and welcome to Winelibrary TV! I am your host, Gary Vay-ner-chuk, and this, my friends, is the Thunder Show – the Internet’s most passionate wine program!”
Cu această formulă veţi fi întâmpinaţi de fiecare dată când accesaţi un episod din emisiunea online a acestui adevărat fenomen, pe nume Gary Vaynerchuk. Din păcate, Gary nu mai activează în domeniu de câţiva ani, dar foarte multe episoade asunt încă disponibile pe canalul lui de pe Youtube. Vă întrebaţi probabil cine este acest personaj. Ei bine, voi încerca să vă prezint, pe scurt, o mică biografie a acestuia şi cum a reuşit el să schimbe percepţia consumatorilor obisnuiţi asupra vinurilor de calitate.
Cine este Gary Vaynerchuk
Gary Vaynerchuk (43 ani) s-a născut pe teritoriul fostei Uniuni Sovietice (mai exact, în Berlarus-ul de astăzi) şi a emigrat în SUA la vârsta de 3 ani. A fost co-proprietar şi Director de Operaţiuni în cadrul Wine Library, un magazin de vinuri din New Jersey. Însă faima a venit odată cu apariţia unei emisiuni zilnice pe Internet, Wine Library TV, al cărei principal subiect este, bineînţeles, vinul. Dintr-o afacere de 4 milioane de dolari, Gary a reuşit ca, în doar cinci ani, să crească această valoare până la 45 de milioane de dolari.
Pentru mine nu cifrele acestei afaceri sunt importante, ci felul în care acest ruso-american a înţeles să se adreseze consumatorilor obisnuiţi şi celor pasionaţi de vin, în general. Stilul său informal, hiper-activ, savuros şi pasional este cel care a atras din primele momente. Acest stil contrasta puternic cu normele conservatoare din industria vinului, şi i-a atras numeroase critici din partea unor “purişti” din domeniu. Deasemenea, a fost acuzat frecvent şi de subiectivitate, ţinând cont de faptul că cele mai multe vinuri prezentate şi degustate făceau parte din portofoliul propriului său magazin. În acest caz, astfel de acuze sunt nefondate, deoarece foarte multe dintre vinurile sale au sfârşit prin a fi nerecomandate consumatorilor.
Vaynerchuk a fost descris în multe feluri: “primul guru al vinului din era Youtube” sau “noul superstar din lumea vinului”. Dacă veţi urmări câteva episoade ale acestuia, veţi înţelege şi de ce a fost descris astfel. Gary Vaynerchuk şi-a propus două obiective cheie, conform declaraţiilor sale: “În primul rând, vreau ca oamenii să încerece vinuri cât mai diferite. Cum poţi avea un favorit, dacă nu ai gustat decât câteva? În al doilea rând, insist ca oamenii să aibă încredere în propriile gusturi. Dacă un vin este pe gustul tău, atunci este o alegere bună. Nu vă simţiţi presaţi să vă placă mărci populare sau ceea ce recomandă experţii. Cumpăraţi ceea ce rezonează cu gusturile voastre”
Am încercat, pe cât posibil, să vă trezesc interesul faţă de acest foarte interesant personaj din lumea vinului, pe care şi eu l-am descoperit întâmplător. Gary Vaynerchuk a fost (şi încă mai este) “altceva” în acest univers al vinului, de multe ori inaccesibil şi privit cu reserve, din cauza atitudinii mult prea “academice” a celor care declară că doresc să educe consumatorul obişnuit