Recent, amatorii de vin din Hamburg şi Berlin au avut ocazia să deguste o selecţie de produse de la noi – şi că constate că eticheta made in Romania nu înseamnă, automat, ieftin şi prost. Evenimentele au fost organizate de Asociaţia pentru Promovarea Vinului Românesc şi fac parte dintr-o strategie mai amplă de creştere a vizibilităţii vinurilor româneşti pe piaţa europeană. Despre toate acestea, vine cu detalii Rodica Ana Căpăţînă, preşedinte APVR.
În slujba vinului autohton
Absolventă de Politehnică, Rodica Ana Căpăţînă a plecat în Germania după revoluţie. S-a reîntors în ţară în 1997, pentru a-şi face rapid un nume în lumea vinului românesc. A stat, mai bine de zece ani, la cârma Cramei Oprişor. Şi, chiar dacă a cochetat un timp cu alte provocări profesionale, a sfârşit prin a înfiinţa, în 2015, Asociaţia pentru Promovarea Vinului Românesc. „În 2011 am plecat din nou în Germania, dar am continuat să urmăresc evoluţia vinului românesc“, spune ea. „Am organizat nenumărate degustări în orb de vinuri româneşti, laolaltă cu etichete importante din lume. Aşa mi-am dat seama că vinurile noastre au evoluat, că se profilează un nivel tehnologic suficient de consistent ca să avem o carte de vizită pentru export, pe domeniul premium. Prin urmare, m-am întors în ţară cu acestă idee – promovarea vinului românesc de calitate în Europa“.
Când producătorii au o voce comună
Rodica Căpăţînă crede că vinurile de la noi pot să demonstreze că sunt mai mult decât licorile de 1 euro, destinate raftului de jos din supermarketuri. Urmând exemplul producătorilor din Lumea Nouă, care s-au asociat pentru a se impune peste tot în lume, Rodica a pus bazele APVR. În felul acesta, vinurile de calitate de la noi ajung pe pieţele externe sub o pălărie comună şi cu o voce comună, cea a asociaţiei, fără a-şi pierde însă personalitatea şi individualitatea. Impactul e mai puternic iar costurile, pentru fiecare producător în parte, sunt mai mici. Sursa financiară a evenimentelor organizate de APVR o reprezintă, cu precădere, fondurile europene, spune dna Căpăţînă.
Strategie ţintită pe Germania şi Marea Britanie
La ora actuală, APVR reuneşte 16 producători români, dintre cei care fac vinuri premium – vinuri care, atenţie, există în circuitul comercial de cel puţin 5 ani. „E foarte important ca producătorii care se afiliază asociaţiei să aibe o abordare strategică în ceea ce priveşte exportul, să depună eforturi în acest sens, să aibe vorbitori de limbă engleză în echipa lor şamd“, subliniază dna Căpăţînă. Ţările-ţintă pentru evenimentele organizate de asociaţie sunt, deocamdată, Germania şi Marea Britanie, mari importatoare de vin. Strategia e simplă: pe de-o parte, sunt invitaţi în România influenceri din ţările respective – comercianţi, oameni de presă, bloggeri, somelieri –, pe de altă parte asociaţia organizează saloane, prezentări, road show-uri peste hotare. APVR participă cu stand propriu şi la târgurile internaţionale de profil, cum ar fi ProWein sau London Wine Fair.
Acţiuni cu master class-uri şi specialişti
„Prezentările noastre recente, de la Hambrug şi de la Berlin, au fost nişte acţiuni foarte frumoase. Au fost însoţite de master class-uri cu specialişti respectaţi din Germania“, spune dna Căpăţînă. „Promovarea vinului românesc e un proces minuţios, dar de efect. În fiecare an, subvenţionăm şcoli de somelieri din Germania şi Marea britanie, le trimitem vinuri, materiale informative. Încercăm să împrăştiem, în mediile culturale şi pedagogice, ideea e că avem vinuri foarte bune“.