România este principala piaţă de desfacere a vinului îmbuteliat în Republica Moldova, conform celor mai recente date privind destinațiile către care pleacă vinul moldovenesc.
În anul 2020, ca urmare a secetei, recolta de struguri a scăzut cu circa 39%, atingând cea mai mică valoare din anul 2010. Acest lucru a influenţat toată ramura, înregistrându-se și o scădere de 42,2% a producției de vinuri. Totodată, exporturile de vinuri, divinuri şi distilate au înregistrat o scădere mai mică: cu circa 12 la sută.
Principala piaţă de desfacere a vinului îmbuteliat în Republica Moldova este România, exporturile crescând în 2020 cu 20,2%. Pe locul doi se menţine Rusia, urmată de Polonia, Cehia şi Belarus.
Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova a organizat pe 2 aprilie Conferința națională cu genericul „Anul Vitivinicol 2020. Priorități în dezvoltarea sectorului”. În cadrul evenimentului au fost prezentate activitățile din domeniu, politicile și conjunctura vitivinicolă, particularitățile recoltei, calitatea vinurilor, indicii comerțului și ai exportului, provocările și impedimentele din sector, dar și soluțiile pentru eliminarea acestora, potrivit unui comunicat de presă al instituției.
Conform informațiilor prezentate în cadrul Conferinței, declanşarea pandemiei la nivel internațional, precum și seceta înregistrată în vara anului 2020, au afectat unul dintre cele mai importante sectoare pentru dezvoltarea economică a Republicii Moldova. Astfel, fiind înregistrată cea mai mică recoltă de struguri și cel mai scăzut randament din ultimii 10 ani. Prin urmare, recolta de struguri a scăzut cu 39,2 %, iar cantinatea vinului produs cu 42,2 % în raport cu anul 2019. În același timp, datorită politicilor promovate, implicării active a participanților săi și a unei strategii consecvente în acest domeniu, industria își păstrează potențialul competitiv pentru dezvoltarea ulterioară.
Vinurile produse din recolta 2020 sunt ”excepționale, cu un potențial bogat de maturare”
În pofida prognozelor pesimiste, conform datelor statistice, în anul 2020 exporturile de producție vitivinicolă au scăzut doar cu 12% în volum şi 7% în valoare. În schimb, exporturile vinurilor îmbuteliate a crescut cu 9% în total, creșterea fiind înregistrată în majoritatea țărilor de export.
”În condițiile de competitivitate internațională și pandemie continuă, activitățile de promovare a vinului moldovenesc pe piețele externe rămân a fi esențiale. Remarcabile sunt rezultatele obținute de către companiile vinicole la concursurile internaționale de profil susținute de ONVV și finanțate din FVV, și anume înregistrarea unui număr record de peste 950 medalii, depășind reușitele anului 2019”, se arată în comunicatul sursei citate.
Conform Oficiului Național al Viei și Vinului din Republica Moldova, în anul 2021 se înregistrează o insuficiență a vinurilor din materie primă de calitate pentru programul de îmbuteliere. Cu toate acestea, analiza soldului producției, arată că nivelul stocurilor și calitatea superioară a materialului vinicol din recolta anului 2020, permite menținerea potențialului ridicat de export.
”Pentru a menține progresul exportatorilor de produse vitivinicole moldovenești, dar și pentru a facilita accesul la noi piețe de desfacere, sunt necesare investiții majore în promovarea sectorului vitivinicol. Conform planului strategic aprobat de Consiliul de Coordonare ONVV, în anul 2021 au fost inițiate activități de consolidare a pozițiilor pe piețele de proximitate, dar și acțiuni de accedere către noi piețe de desfacere”, arată instituția.
“Sectorul vitivinicol reprezintă o ramură prioritară, strategică a economiei naționale, iar importanța acestuia este vădită, reieșind din ponderea sectorului în PIB, dar și valoarea mai multor indicatori macroeconomici și rezultatele pertinente pentru acest segment valoros – devenit o carte de vizită a Moldovei. Reieşind din importanța sectorului în dezvoltarea economico-socială a țării, Guvernul l-a poziționat prioritar pe agendă, focusîndu-se pe politici consolidate ce vor contribui la dezvoltarea dinamică, echilibrată şi sustenabilă a tuturor componentelor: pepinieritul viticol, viticultura şi vinificaţia. Dezideratele ambițioase propuse de Guvern, pot fi realizate doar printr-o conlucrare eficientă cu toți actorii antrenați în acest segment: sectorul privat, asociațiile de profil, comunitatea donatorilor, sprijinul ONVV, dar și o finanțare sigură, temeinică şi constantă. În acest sens, MADRM va rămîne un partener de încredere în promovarea eficientă a unor politici echilibrate și complexe, menite să consolideze segmentul vitivinicol și să promoveze imaginea Republicii Moldova ca ţară vitivinicolă”, a declarat în cadrul evenimentului Ion Perju, Ministrul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
După cum a remarcat Cristina Frolov, Director, Oficiul Național al Viei și Vinului, “2020 a arătat că vectorul de dezvoltare ales de sectorul vitivinicol, și anume diversitatea piețelor de export și produselor vinicole, a asigurat sustenabilitatea sectorului în condiții de secetă și pandemie”.
”Provocările anului vitinicol 2021 ne fac să fim mai eficienți și mai transparenți față de toate părțile interesate. Astfel, activitățile ONVV se vor concentra pe identificarea noilor oportunități de export, dezvoltarea durabilă a sectorului și creșterea notorietății brandului de țară “Wine of Moldova”. Mizăm pe continuarea și extinderea parteneriatelor strategice și vom prelua activ bunele practici globale atât pentru activitatea operațională a ONVV cât și la nivel de industrie vitivinicolă și turism vitivinicol”, a precizat Frolov.
Scott Hocklander, Șeful Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională USAID Moldova a fost prezent la eveniment unde a reafirmat sprijinul partenerilor strategi pentru industria vitivinicolă în ultimii 15 ani. “ USAID, alături de Guvernul Suediei, susține dezvoltarea unei industrii vitivinicole prospere și rezistente, orientată spre calitatea și competitivitatea internațională a vinurilor moldovenești. Succesul industriei vinicole se datorează leadershipului și ingeniozității sectorului privat. Cu cât mai mult oferim oportunitatea sectorului privat de a conduce, cu atât mai mult sectorul vinicol va cunoaște creștere și dezvoltare”, a spus Scott Hocklander.
Ce este și cum funcționează Oficiul Național al Viei și Vinului din Republica Moldova
Oficiul Național al Viei și Vinului – ONVV se prezintă ca ”expertul Nr.1 în sectorul vitivinicol din Republica Moldova”, care contribuie la reglementarea și dezvoltarea domeniului, servind drept platformă pentru acțiunea comună a tuturor celor implicați în creșterea competitivității produselor vinicole, valorificarea autenticității și orientarea spre consumator, încurajând consumul responsabil al vinului de calitate. Printre obiectivele sale de bază se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin intermediul programului național și brandului național vinicol „Vinul Moldovei. O legendă vie”.