Băiatu’ în iarbă. Rapperul Puya a creat un brand propriu pentru a promova vinurile românești
Băiatu’ în iarbă este cel mai nou brand din lumea vinului românesc. Un proiect inedit ”născut” în pandemie când cunoscutul rapper Puya, Dragoș Gărdescu pe numele său din buletin, s-a gândit că ar putea face cunoscut vinul românesc bun și printr-o altfel de promovare.
Dragoș Gărdescu, cunoscut publicului mai mult după numele de scenă – Puya, este unul dintre fondatorii formației ”La Familia” și, în ultimii ani, numele său a rezonat deopotrivă în mediul muzical, cât și în cel al televiziunii. În pandemie, artistul s-a gândit să vină în sprijinul producătorilor români de vinuri și a creat ”Băiatu’ în iarbă”, brand sub numele căruia promovează deocamdată două tipuri de vin de la Crama Urlați.
Ne-am dorit să aflăm atât ce l-a determinat pe Puya să se alăture mișcării de promovare a vinului românesc, dar și cum a reușit ”Băiatu’ în iarbă” să devină un brand care vinde.
”Ideea a venit cât se poate de natural, sunt un băutor de vin de când sunt mic. Am avut de mai mult timp în cap ideea, dar acum am avut și mai mult timp să o pun în practică, în pandemie. Momentan am o legătură cu Crama Urlați. Vinul este făcut în Dealu Mare, la Crama Urlați, cu ei am colaborat pentru aceste 2 sortimente de alb și roze pe care le-am scos pe piață. Albul este un cupaj de trei, Sauvignon Blanc cu Fetească Albă și Riesling Italian și cel roze este Fetească Neagră cu Cabernet Sauvignon”, a declarat artistul pentru SUPERVINURI.agrointel.ro.
Despre ideea numelui ”Băiatu’ în iarbă” și cum vrea să îl dezvolte, Puya vorbește deschis: ”Brandul ”Băiatu’ în iarbă” îmi aparține mie. Eu merg pe ideea să iau niște vinuri care sunt bune, dar necunoscute și le fac cunoscute. Asta vreau să fac cu brandul ”Băiatu’ în iarbă”. Mai avem discuții și cu alți producători, mai mici sau mai mari, dar în principiu la asta m-am gândit, pentru că vinul nostru românesc pleacă îmbuteliat pe diverse etichete în China, în Spania, iar noi, după aceea îl cumpărăm, fără să știm, de la rafturi.
În prezent, prețul celor două vinuri eticheta ” Băiatu’ în iarbă” este de 35 de lei sticla.
Puya: ”Publicitatea și tot ce legat de vin au devenit foarte pompoase de parcă numai directorii de bancă și șahiștii beau vin!”
Imaginea vinului băut la ocazii, din pahare prețioase și în spații sofisticate, nu i se potrivește lui Puya. Acesta are propria viziune despre vinul românesc: vinul este consumat de oameni simpli, care duc o viață normală și care simt nevoia pur și simplu de a bea un vin alături de prieteni sau la mesele de zi cu zi ori, după o zi obositoare de muncă. Nu doar că este un vin de calitate, dar are și o etichetă pe măsură cu imaginea lui Puya într-un tablou de Van Gogh.
”Eticheta vinului ”Băiatu’ în iarbă” reprezintă ceea ce cred eu despre publicitate la vinuri. Publicitatea și tot ce legat de vin au devenit foarte pompoase de parcă numai directorii de bancă și șahiștii beau vin. Eu am vrut să reprezint o categorie de oameni normali care beau vin, care vin de la muncă, își iau o sticlă de vin în drum spre casă sau stau și îl beau la o petrecere sau…totul pare ceva așa, foarte sofisticat, să țină paharul acela, să îl miroase, nu se întâmplă așa! Asta se întâmplă poate doar la degustări, dar noi, oamenii normali, noi bem vinul așa, suntem oameni simpli. La noi e o tradiție de mii de ani cu vinul, iar eticheta asta exprimă, un tablou de Van Gogh în care m-am băgat eu. Vinul este făcut ca oamenii să-l bea, nu e atât de sofisticat”, a declarat Dragoș Gărdescu.
Nu vede comercializarea și promovarea vinului românesc ca pe o afacere, ci ca pe un sprijin pentru producători
Chiar dacă nu vede deocamdată comercializarea și promovarea vinului ca pe o afacere, artistul are propria viziune, una realistă, despre producătorii de vin din România. Cunoaște situația din piață și și-a dat seama că producătorii mici intră cu greu în magazinele mari cu marfa lor. Mai mult, câștigurile sunt destul de mici, iar faptul că vinul nu este cunoscut reprezintă o mare piedică pentru viticultori.
”Eu nu consider asta neapărat o afacere, pentru că, după cum bine știți, concurența e destul de mare pe piața vinului, iar din cauza faptului că România nu deține un lanț propriu de distribuție pentru producătorii autohtoni, atunci vinul este legat de niște multinaționale din afară, care au niște criterii destul de dure pentru producătorii care sunt la început, să zicem. Am auzit că, în urma contractelor, tu trebuie să plătești la raft cam 40-50% din preț, în condițiile în care cel care deține via o lucrează…stă, se uită dacă e frig, dacă e răcoare, tot riscul, e greu să faci performanță așa, rămâne cu 1 leu – 2 lei la sticlă. La 2 lei e super!”, a adăugat artistul.
”Eu fac legătura între cei care produc și mesele oamenilor”
Și pentru că nu i-a plăcut cum stau lucrurile în piață, a zis că este mai bine să intervină. Un spațiu de desfacere pentru vinurile mai puțin cunoscute, dar extrem de bune, nu este o idee rea, mai ales când sunt promovate de un artist iubit de public, deci de consumatori.
”Încerc să aduc vinul pe masa oamenilor, să am o legătură directă! Și eu sunt legătura directă pentru că oamenii mă știu de mult timp. Mă caută pe internet pentru muzică, pentru ceea ce sunt eu, ce reprezint eu și atunci găsesc și vinul. Practic, eu o să devin platforma pentru producătorii de vin autohtoni, eu o să fac legătura între cei care produc și mesele oamenilor, normal, fără să umflăm prețurile artificial. Ca să ai un vin bun la 25 de lei, 28 de lei, el înseamnă că trebuie să aibă 36, nu știu, oamenii aceia nu prea mai câștigă nimic! Câștigă în urma volumului poate. Dar ce se întâmplă cu cei care nu au volum, că nu toate cramele sunt Jidvei sau Cotnari? Crama Urlați are Pelinul care merge foarte bine, celelalte sunt greu de promovat, dar vinul e bun! Și această situație este peste tot în țară! Vinul nostru de la cramele micuțe este foarte bun, dar el nu ajunge pe mese, una la mână, pentru că oamenii se uită la etichete și necunoscând vinul, nu știu, rar ia românul o sticlă la întâmplare și…doi e și prețul. Nu știu dacă pentru câteva sticluțe îți permiți la început să câștigi 1 leu, 2 lei la sticlă. Aici apar prețurile mari și vinul necunoscut, un soi de sfârșit pentru orice producător la început! Eu am încercat să am un raport calitate/preț bun și bineînțeles promovarea pe care eu o asigur gratis, pentru că eu o fac și eu mie nu-mi iau bani!”, a mai spus Puya.
Artistul se implică și în livrări atunci când are timp
Artistul s-a mai gândit la ceva: că în spatele unor cifre care reprezintă consumatorii, dincolo de graficele online, sunt oameni. Oameni pe care și-a dorit să-i cunoască și să afle chiar de la ei părerea despre vinul care stă sub brandul ”Băiatu’ în iarbă”.
De aceea, când are vreme, livrează chiar el vinul. Deci să nu rămâi surprins dacă, într-o zi, te vei trezi cu Puya la ușă înmânându-ți vinul comandat: ”Am stat și m-am gândit că toată lumea acum, datorită digitalizării, stăm și verificăm graficele acelea, ba urcă, ba scad, sunt ca la geometrie, tot timpul a atins cifre, fani, follow-uri, și așa mai departe. În spatele lor există oameni reali și am vrut să-i văd în ochi, puteam să stau să mă uit la grafice, dar eu am vrut să îi privesc în ochi. Așa fac și la muzică, nu există barometru mai mare decât concertul! Degeaba te bucuri tu că ai 30 de milioane de vizualizări, dacă nu știi cine sunt, merg pe ideea asta, de a privi omul în ochi! Mi se pare că ochii sunt lumina sufletului și nu mint niciodată! Așa este și în vânzări, să privim oamenii în ochi să vedem dacă am făcut bine sau nu cu produsul nostru”.
Unde se găsesc vinurile ”Băiatu’ în iarbă”
Vinurile ”Băiatu’ în iarbă” se găsesc atât în București, cât și în Brașov și Deva
Puya a investit și într-un spațiu de desfacere pentru vinuri, astfel că oamenii pot comanda online vinul pe pagina de Facebook ”Băiatu’ în iarbă” sau pot merge direct să ridice licoarea de pe Calea Vitan, nr. 26 sau din locațiile de la Brașov ori Deva. Vinul românesc cu eticheta ”Băiatu’ în iarbă” a trecut deja și granița!
”Avem un spațiu de desfacere, care nu este o cramă, băieții mă ajută și, cine vine, poate să-l ia fizic de aici. Tocmai că nu putem susține o cramă cu 2 sortimente de vin, am zis că am niște prieteni care mă ajută – oamenii pot să vină în București, Calea Vitan, numărul 126 și iau concret. Mai avem locații în Brașov, mai avem în Deva. Am reușit să vindem și în diaspora câteva baxuri de vin. Belgia, Luxemburg, Italia, Anglia. Ca să zic așa ”Băiatu’ ” călătorește!”, a adăugat muzicianul.
Puya rămâne artist: ”Dacă vânzarea și promovarea vinului va deveni o afacere e bine, dacă nu, eu sunt cel mai bun client al meu!”
Puya rămâne artist, după cum el însuși afirmă, dar acum este un artist care deține și propriul brand de vin. Este deschis altor colaborări cu producători mai mari sau mai mici și crame din țară. De ce nu? O mână de ajutor în promovarea vinului autohton nu strică!
”Eu în principiu mă ocup cu muzica, eu asta știu să fac. Cu vinul m-am gândit să dăm o mână de ajutor oamenilor care fac vinul. De ce nu să încerc să promovez vinurile românești, care sunt foarte bune. Eu umblând prin țară le-am gustat. Prietenii mei din Sălăjan habar nu au ce vin e la Alba sau în Vrancea, ei știu ce e la raft la market. Am zis să încerc să fac și asta, dacă va deveni o afacere, bine, dacă nu, eu sunt cel mai bun client al meu, nici nu mă îndoiesc de asta! Suntem 3 baieți, o echipă restrânsă, dar noi am început ca o glumă, eu am trei fete și am zis că ăsta este ”Băiatul meu”. După trei fete, am făcut și un băiat! E ”Băiatu’” lu’ tata, și ”Băiatu’” lu’ tata când se face mare pleacă. Am plecat de la gluma asta, m-am dus, mi-am luat la revedere, mi-am pus un mesaj într-o sticlă și l-am aruncat în mare. Toată lumea care merge cu sticla undeva în vacanță îmi trimite filmări, din Egipt, Spania, Italia. Aceasta este povestea ”băiatului” meu care pleacă în lume!”, spune amuzat Puya.
Și analiza la firul ierbii….sau la un pahar de vorbă…continuă, fie ea făcută și pe stradă. Puya a realizat de curând un vlog care va apărea pe oficială Facebook Puya © Scandalos Music, despre ce cred românii, după degustare, despre vinul ”Băiatu’ în iarbă”. Așteptăm reacțiile la cald!
”Pe pagina Puya Official o să apară un vlog. L-am făcut pe stradă. O să oprim lumea pe stradă și o să le dăm să deguste, să ne spună. Unii au spus că le place, altul că e scump. Am ajuns la varianta că trebuie și o variantă de șpriț. Noi suntem șprițari. Un vin, fiind un cupaj, nu prea merge la șpriț. Este în plan acum un Muscat Ottonel, demisec, tot de la o cramă mai micuță din Vrancea sau un Chardonnay. Încă sunt în prospecție! Eu comercializez vinul, cumpăr ce îmi place și îl dau mai departe! Eu și îl promovez în același timp, mulți nu știu sau nu pot să îl promoveze, nu e promovat, nu e văzut la raft nu se cumpără, nu se cumpără, nu îl mai face. Cam acesta este circuitul!”, a concluzionat artistul Puya, acum și imaginea vinului autohton sub brandul ”Băiatu’ în iarbă”.