Vinoteca Hugo, o investiție unică în lumea vinului din România!
Vinoteca Hugo, un proiect care oferă o experiență vitivinicolă unică într-un loc plin de istorie! Situată în catacombele cetății Alba Carolina, din orașul Alba Iulia, vinoteca Hugo a fost deschisă publicului larg în 2018, când proprietarul acesteia, Levente Hugo Bara, a luat decizia să o transforme dintr-un loc cu circuit închis, în care se păstrau vinuri, într-o adevărată atracție turistică, dedicată iubitorilor de vin. Pe lângă locația deosebită în care se află, vinoteca se diferențiază de celelalte winebaruri din țara noastră prin colecția de vinuri din fosta rezervă de stat, care numără nu mai puțin de 4.000 de sticle și 50 de sortimente diferite de vinuri caracteristice zonei transilvănene în perioada 1952-1972.
Vinoteca, un loc unde oamenii au parte de o experiență vitivinicolă completă
Reporterii SUPERVINURI.RO au stat de vorbă cu managerul vinotecii Hugo, Eugen Odainîi, de meserie enolog, care a explicat că foarte ușor o vinotecă poate fi confundată cu un magazin de vinuri, cu o cramă sau cu un loc unde se fac degustări. Diferența este însă că o vinotecă cumulează toate aceste elemente și oferă iubitorilor de vin o experiență vitivinicolă complexă.
”Când spui vinotecă cineva își închipuie un magazin de vinuri, cineva își închipuie o cramă, altcineva își închipuie un loc unde se fac degustări, altcineva își imaginează un depozit de vinuri unde sunt păstrate vinuri mai speciale și de fapt o vinotecă înseamnă toate aceste elemente pe care le-am enumerat. O vinotecă este un circuit închis al experienței vitivinicole, un loc unde omul poate veni degusta un vin, poate cumpără un vin, poate găsi vinuri speciale. Noi, cel puțin, la vinoteca Hugo încercăm să selectăm vinuri care au un potențial mai special de evoluție. Activitatea principală a vinotecii este de a oferi o experiență vitivinicolă completă iubitorilor de vinuri. Acest lucru înseamnă în primul rând incursiune în tot ceea ce reprezintă enologia și cultura vinului, degustări de vinuri, posibilitatea de a vedea și de a gusta vinuri deosebite și de a participa la evenimente mai speciale”, a declarat Eugen Odainîi, managerul vinotecii Hugo.
Investiție de peste 300.000 de euro
Proprietarul vinotecii este Levente Hugo Bara. Acesta și-a început activitatea în industria condimentelor și a pus bazele celei mai mari fabrici de condimente din România – Supremia Grup, care în anul 2017 a fost preluată de Solina Group, unul dintre liderii europeni din industria condimentelor. Acesta a reușit să aducă în 2018 la viață o vinotecă uitată în zidurile cetății, cu o investiție de peste 300.000 de euro.
”Vinoteca Hugo, în forma actuală, a fost deschisă în 2018. Investiția s-a ridicat la 250.000 de euro doar partea de amenajare interioară, neluând în considerare stocul de vinuri care depășește în acest moment 400.000 de lei. Este o investiție considerabilă pentru un local în care avem o capacitate totală de 18 locuri și o sală de degustare tot de 18 locuri. Până în 2018 a aparținut tot lui Bara Levente Hugo, dar era o vinotecă cu o altfel de viziune, cu circuit închis, care păstra vinurile pentru un restaurant care aparținea dânsului, nu era destinată circuitului permanent. În 2018 s-a decis ca din vinotecă să se facă un punct de atracție, și din acest motiv eu am fost invitat în acest proiect în aprilie anul acesta. Eu de meserie, sunt enolog, de 16 ani de zile, dar în acest moment sunt managerul vinotecii, răspund de întâmpinarea oamenilor, de partea de ospitalitate și de îngrijirea vinurilor”, a dezvăluit Eugen Odainîi.
În vinoteca Hugo din Alba Iulia se regăsesc 300 de sortimente de vin
Cu un spațiu de stocare de aproximativ 58.000 sticle de vin, vinoteca Hugo adăpostește în prezent 300 de etichete de vinuri, dintre care 50 de sortimente fac parte din fosta rezervă de stat.
”În momentul de față, în cadrul vinotecii, ne apropiem de 300 de sortimente, de etichete. O mare parte din ele, aproximativ 40-50 dintre etichete, sunt vinuri din vechea rezervă de stat, vinuri care au fost păstrate în spațiul acestei vinoteci începând cu anul 1952 până în anul 1972, deci atuul nostru care ne diferențiază de celelalte winebaruri și wineshopuri este această moștenire din vechea rezervă de stat, peste 4.000 de sticle cu vinuri caracteristice acestei zone între 1952 și 1972. Aceste vinuri sunt foarte bine îngrijite, le facem revizia în fiecare trimestru, dacă este nevoie facem înlocuirea dopului sau receruirea dopului. Nu suntem orientați spre a comercializa aceste vinuri vechi, dar le oferim spre degustare, aici, pe loc, pentru că până și deschiderea dopului necesită o tehnică specială”, a spus reprezentantul vinotecii.
În interiorul vinotecii, temperatura medie anuală este de 12,8 grade Celsius, cu o umiditate de 75-85%, ventilație naturală și condiții excelente pentru păstrarea vinului.
Fiecare degustare în cadrul vinotecii oferă și o vizită cu ghid a cetății
Vinoteca Hugo reprezintă o atracție turistică în adevăratul sens al cuvântului întrucât în pereții acesteia se regăsesc pietre cu hieroglife și cu inscripții de pe timpul romanilor. Mai mult de atât, orice degustare în acest loc plin de istorie este însoțită și de o vizită a cetății.
”Vinoteca este situată în zidurile cetății, cetate care are o istorie foarte îndelungată. Deci, pe lângă faptul că oamenii pot degusta aceste vinuri vechi, ei pot gusta și din elementul de istorie. Vizita la ceteta este inclusă în toate pachetele noastre de degustare, deci orice experiență presupune și vizita cetății, colaborăm cu ghizii autorizați ai cetății. Obiectivul nostru pe termen scurt este de a face din vinotecă un loc de atracție turistică, un loc pe care să fie obligatoriu să-l vizitezi când vii în Alba-Iulia, pe lângă cetate. Cred că nu de multe ori oamenii au ocazia să viziteze o vinotecă în pereții căreia găsești pietre cu hieroglife și cu inscripții de pe timpul romanilor”, a dezvăluit Eugen Odainîi.
Degustările încep de la 60 de lei, suma în care este inclusă vizita cetății, a cel puțin 24 de obiective din cetate, precum și degustarea a trei vinuri, un alb, un roze și un roșu, toate produse în România.
”De cele mai multe ori, ne străduim să prezentăm soiuri autohtone. Când avem pachete de degustare mai complexe, atunci povestea devine și mai interesantă. Într-o degustare, din experiența noastră, am înțeles că un număr de șase vinuri este suficient. Chiar și un începător poate face față la degustarea de șase vinuri. După șase vinuri, din lipsa experienței de a degusta vinurile, poți să pierzi din informația care ți se oferă. De asemenea, oferim și o parte de asociere a vinurilor cu produse alimentare, cum ar fi brânzeturile, ciocolata, asocieri ușor de făcut și ușor de înțeles”, a menționat acesta.
La vinoteca Hugo au loc și evenimente speciale, cum ar fi degustarea în blind sau dialoguri cu enologi
Vinoteca Hugo organizează evenimente în cadrul cărora sunt abordate teme mai speciale precum degustări în blind sau dialoguri cu enologi de la diferite crame.
”Odată la două săptămâni, în zilele de joi, organizăm evenimente speciale, mai puțin acum în perioada în care suntem în cod roșu, când trebuie să le amânăm. Au prins foarte bine la public astfel de degustări în blind, adică degustări fără etichete. În acest fel, omul poate analiza vinul fără să fie influențat de brand, preț sau notorietate. Deci, degustarea în blind este unul dintre cele mai populare evenimente. De asemenea, un altfel de eveniment pe care îl mai avem la vinoteca Hugo este ”Dialog cu enolog”, adică acele degustări în care avem ca invitat un enolog al unei crame. Noi încercăm să chemăm enologi de la crame mai micuțe unde enologul este cel care gândește partea de vie, răspunde și de partea de vinificare, deci este foarte interesant pentru oameni să afle povestea, viziunea creatorului, enologului, față de acele vinuri. Un astfel de eveniment se potrivește mult mai bine celor care participă pentru prima oară la o degustare pentru că pentru un începător este destul de greu să vină la o degustare fără etichete. Prin prisma acestor evenimente oamenii își pot da seama că vinul este un produs care poate fi descoperit foarte ușor”, a subliniat Eugen Odainîi.
Pandemia de COVID-19 nu a încurcat prea mult planurile vinotecii întrucât așteptările financiare nu au fost foarte mari având în vedere că proiectul se află la început de drum. ”Perioada de pandemie a coincis pentru proiectul vinoteca Hugo cu un moment de început. Am avut timpul necesar pentru a ne dedica creșterii proiectului, de a pune la punct tot ceea ce înseamnă partea de online. Fiind vorba de o perioadă de început, așteptările financiare nu au fost atât de mari. Vara aceasta, în comparație cu alți ani, s-a putut observa o aglomerație de oameni la cetate, dar nu a mai fost acel turism organizat, când oamenii veneau prin agenții de turism, cu autocarul și aveau obiective bine stabilite, a fost mai mult un turism de weekend, motivat de necesitatea oamenilor de a ieși din case”, a mai spus acesta.
Deschiderea unui restaurant cu bucătărie proprie, în planurile pe termen scurt ale reprezentanților vinotecii
Vinoteca Hugo din Alba Iulia nu dispune în prezent de un restaurant cu bucătărie proprie, dar începând din primavara anului 2021 lucrurile se vor schimba. ”Noi la acest moment nu avem lansată partea de restaurant, nu avem bucătărie. Este un proiect la care deja lucrăm și vrem să-l lansăm în primăvară. Categoric credem că această parte de restaurant este foarte importantă. Conceptul pe care o să-l aibă bucătăria noastră va fi unul foarte interesant, care va contribui la dezvoltarea turismului, aici, în zonă. Nu o să mergem nici pe partea de bucătărie tradițională, dar nici pe partea de bucătărie românească reinterpretată, ci o să oferim niște preparate despre care la noi în țară se vorbește destul de mult, dar nu ai ocazia să le guști pentru că se găsesc foarte greu în restaurante din cauza procesului tehnologic de preparare”, a declarat Eugen Odainîi.
Clubul de vinuri, un proiect al vinotecii care dă ocazia iubitorilor de vin să-și creeze propriul vin
Vinoteca Hugo are pe lângă winebar și wineshop și un club de vinuri, format la acest moment din 12 membri permanenți și 50 de membri simpatizanți.
”În momentul de față avem 12 membri permanenți și vreo 50 de membri simpatizanți. Cei 12 membri permanenți sunt membrii cotizanți care plătesc un abonament anual de 450 de lei, în baza căruia au posibilitatea să afle primii despre evenimentele pe care le facem, au posibilitatea de a-și face propriile evenimente cu prietenii, dar cel mai important lucru este că au posibilitatea de a folosi una dintre boxele noastre de păstrare a vinului din vinotecă. Deci, noi le oferim posibilitatea să-și păstreze vinurile, indiferent că sunt luate de la noi sau din alte părți, la o temperatură constantă. Membrii simpatizanți nu cotizează, dar și-au dat acordul în scris că vor să fie membri în clubul nostru, au acces la aceleași servicii, în afară de partea de stocare a vinurilor și o parte din promoțiile pe care le facem doar membrilor cotizanți. Este un sistem foarte bine implementat în SUA , pe care încercăm să-l dezvoltăm și noi”, a dezvăluit managerul vinotecii.
De asemenea, membrii clubului au ocazia și de a-și creea propriul vin. ”Noi în momentul de față nu ne catalogăm ca un producător de vin, adică, dacă vorbim despre ciclul de producție clasic, prelucrare struguri, nu producem propriul vin. Noi am abordat un stil de negociant, adică noi alegem vinurile, materie primă, în fiecare primăvară, în anul următor recoltei, de la cramele de care suntem interesați, alegem loturi de vinuri mai speciale, le cupajăm în proporțiile în care credem noi că sunt cele mai potrivite, alegem butoiul, le învechim în butoi și după aceea le îmbuteliem artizanal, manual. Facem acest lucru și pentru membrii clubului, care sunt iubitori de vinuri și acum fiecare a ajuns deja la nivelul la care vrea să-și creeze propriul vin, vrea să guste din plăcerea de a fi un creator. Aceasta nu este însă activitatea noastră principală, este mai mult o pasiune, un hobby”, a explicat Eugen Odainîi.
Organizarea unui Festival al Vinului în cetatea Alba Carolina, cel mai ambițios proiect al vinotecii Hugo
Managerul vinotecii Hugo, Eugen Odainîi, susține că se dorește ca transformarea vinotecii într-un wine hub, adică un centru de atracție vitivinicolă în Alba Iulia prin organizarea unui Festival al Vinului care să reunească toți producătorii de vin.
”Vinoteca Hugo este un proiect care se bazează pe trei elemente de bază, pe care vrem să le implementăm. Primul element este reprezentat de partea de winebar, wineshop și restaurant gourmet, deci acesta este primul aspect pe care vrem să-l definitivăm, care probabil va asigura un flux de cash. Al doilea element este reprezentat de degustările de vinuri de toate tipurile, adică atât degustările pentru turiști cât și evenimentele pe care le organizăm, dar și de partea de wine club. Al treilea element este transformarea vinotecii într-un wine hub, adică un centru de atracție vitivinicolă în Alba Iulia, un loc care promovează cultura vinului, un loc care aduce împreună producătorii de vinuri, și aici mă refer la organizarea unui festival al vinului în cetatea Alba Iulia, poate cel mai ambițios proiect pe care îl avem în plan. Nu este un secret pentru nimeni că festivalurile de vinuri au succes acolo unde există și un obiectiv turistic important. Organizarea acestui festival depinde foarte mult de această pandemie. Este un lucru care necesită foarte mult efort pentru organizare, dar în care credem și care cumva va consolida și va contribui la dezvoltarea primelor două elemente, adică partea de winebar, wineshop și partea de degustări. Obiectivul nostru principal de a oferi o experiență vitivinicolă, o experiență care să le spună oamenilor că vinul nu este dedicat doar oamenilor nobili ci că vinul este un produs nobil, dedicat tuturor”, a arătat acesta.
În final, managerul vinotecii Hugo are și un îndemn către toți producătorii de vinuri din România, pe care îi sfătuiește să se îndrepte mai mult către turismul vitivinicol pentru că acesta reprezintă viitorul.
”Este foarte important ca producătorii de vinuri din România să se îndrepte și spre partea de turism a vinului și partea de degustări deoarece, pe lângă beneficiul de imagine pe care îl poate aduce și o satisfacție financiară, trezește interesul oamenilor și ar trebui să acorde mai multă încredere acestor lucruri. Este păcat că într-o țară în care sunt peste 200 de crame bine echipate și situate poate în locuri extraordinare, oamenii nu le pot vedea, nu le pot vizita. Sunt câteva crame care oferă servicii complete, începând cu vizita cramei, degustări de vinuri, cazare, restaurant permanent cu servire a la carte, dar e prea puțin. Ar fi bine ca elementul de vin și de cultură a vinului să fie unul caracteristic pentru România și să ajungă oamenii la noi în țară și pentru experiențe vitivinicole. Este un lucru pe care noi, vinoteca Hugo, vrem să-l facem și în care credem și de ce nu, vrem să le demonstrăm și altora că se poate”, a concluzionat acesta.