O veste bună și una proastă pentru producătorii de vin: se reiau evenimentele, dar restaurantele rămân închise!
Producătorii de vin din România au primit joi seară, după ședința de guvern, două vești, dintre care una bună, dar cealaltă rea. Vestea bună este că începând cu data de 15 iunie, va fi permisă organizarea de evenimente private cu până la 50 de persoane în spații deschise și cu până la 20 de persoane în interior, iar vestea rea este reprezentată de faptul că nu se deschid restaurantele, așa cum se vehicula în spațiul public de ceva timp.
”Evenimentele private în spaţii închise se pot organiza cu participarea unui număr maxim de 20 persoane. Evenimentele private în spaţii deschise se pot organiza cu participarea unui număr maxim de 50 persoane”, se arată la articolul 4 al Hotărârii Nr. 28 din 11.06.2020 privind propunerea unor măsuri de relaxare necesare în contextul epidemiologic actual, aplicabile începând cu data de 15.06.2020.
Industria vinului, afectată de criza COVID-19. Bilanțul nu poate fi încă făcut!
Acest subiect al evenimentelor a fost abordat și în emisiunea AGROINTELIGENȚA SHOW, de joi, 11 iunie, care s-a desfășurat concomitent cu ședința de guvern și care l-a avut ca invitat pe Ștefan Timofti, Somelier și Director de Evenimente la Crama Budureasca, care a spus că industria vinului a fost cu siguranță afectată de interzicerea evenimentelor, nunți, botezuri și chiar evenimente corporate, în ultimele trei luni de zile.
”Industria vinului a fost clar afectată. Dați-vă seama numai că producătorii de lapte din România, care sunt într-un număr mai mic decât producătorii de vin, au fost afectați doar prin prisma faptului că HoReCa s-a închis. Dati-vă seama ce s-a întâmplat cu producătorii de vin care își vând produsul exclusiv în HoReCa. Noi avem o bună parte din producție care se duce pe segmentul de retail, dar în lipsa nunților și a botezurilor, cu siguranță am fost afectați. Noi suntem balcanici, dacă stăm să ne gândim bine, adică la noi o nuntă durează trei zile, la botez vin 200 de persoane, cumetriile la fel, ne plac petrecerile. Toți oamenii care petreceau împreună, petreceau cu un pahar de vin în mână nu cu neapărat o tărie, adică cât poți să bei și din tăria aia, tot mai vrei un pahar de vin până la urmă. Deci, da, industria vinului a fost afectată. Nu cred că există încă o descriere totală a tot ceea ce s-a întâmplat și ce o să se întâmple. Încă nu putem să facem un bilanț”, a declarat Ștefan Timofti, Somelier și Director de Evenimente la Crama Budureasca.
Ștefan Timofti a declarat că în această vară, chiar dacă românii se vor orienta mai mult către terase, având în vedere că restaurantele nu se vor deschide nici începând cu data de 15 iunie, consumul de vin nu ar trebui să se schimbe foarte mult.
”În teorie ar trebui să schimbe ceva, în teorie totuși pentru că până la urmă mergi la o terasă ca să te simți bine, să te relaxezi. Consumul de vin, în teorie, nu ar trebui să se schimbe, adică în România încă mai avem faimosul băutor de roșu, adică acel consumator care savurează vinul roșu și pe plajă, la Mamaia. Consumul de vin nu ar trebui să se schimbe foarte mult în condițiile actuale, dar, sigur, putem doar să speculăm, să discutăm, nu avem date concrete. O să ne dăm seama de lucrul acesta după ce trece vara și terasele, când va exista o analiză pe cifre. În orice caz, există și aici o lecție și sper ca toți antreprenorii, managerii să-și ia un fel de marjă de eroare și să reușească să-și închidă terasele. În ceea ce privește legile, nu reușește nimeni să-și facă o idee precisă, deci planul de a închide, de a acoperi terasele este o măsură de protejare a business-ului. Revenind, băutorul de roșu tot băutor de roșu o să rămână și la o porție de paste cu fructe de mare, iar băutorul de alb tot vin alb o să bea și la un steak de vită. Aceste obiceiuri de consum nu cred că vor suferi transformări peste noapte, doar prin prisma ieșirilor exclusive la terasă în această perioadă”, susține somelierul și directorul de evenimente la Crama Budureasca.
Ștefan Timofti a mai spus că în această perioadă dificilă, Crama Budureasca a reușit să își protejeze parțial cifrele de vânzări printr-o strategie către export: ”Și la noi, ca la multe alte crame și la mulți ani producători, vânzările au avut un picaj destul de vertical. Noi am reușit totuși să ne lansăm și să ne reprofilăm pe piețe exterioare, așa că exportul din punctul ăsta de vedere a lucrat foarte bine”.