CrameVinuri

J.O.H.A.N.N.A, un spumant de poveste de la Crama Bauer

J.O.H.A.N.N.A spune, înainte de toate, o poveste emoţionantă (Foto: cramabauer.com)

Vinul e poveste. Vinul e recunoştinţă şi duioasă aducere-aminte. Vinul e promisiune împlinită. O demonstrează ultima creaţie a Cramei Bauer, J.O.H.A.N.N.A 2013 – un spumant din Fetească Regală, în ediţie limitată, adresat împătimiţilor de vinuri rare.

În memoria unei pesoane deosebite
Obţinut prin metoda tradiţională, cu fermentaţie în sticlă, doar din Fetească Regală din anul de recoltă 2013, spumantul J.O.H.A.N.N.A spune, înainte de toate, o poveste emoţionantă – povestea stră-mătuşii oenologului Oliver Bauer. (Oliver este, pentru cei ce nu ştiu, atât creatorul vinurilor Ştirbey, cât şi al vinurilor de la propria-i cramă, din Drăgăşani).
„De ce J.O.H.A.N.N.A ? Mătușa mea, Johanna Braun, a fost proprietara cramei în care am crescut“, stă scris în fişa de prezentare a vinului. „Născută în 1904, avea deja 70 de ani când am văzut pentru prima dată lumina pe Pământ. Și, cum practic noi trăiam pe acceași proprietate, Tante Hanne a avut grijă de mine, m-a crescut și m-a educat ca o bunică. Din leagăn am cunoscut-o ca o femeie care a trăit cu valori reale: modestie, vrednicie, încredere și onestitate. Nu am auzit-o niciodată să se plângă sau să dea vină pe alții pentru vremurile grele pe care le-a trăit. (…) I-ar fi plăcut să mă vadă preluând crama familiei și a fost o dezamăgire totală când și-a dat seama că nu se va întâmpla acest lucru. Dar, din momentul în care a realizat că nu mă voi întoarce, a început să mă susțină, să mă încurajeze să merg pe drumul meu și să îmi trăiesc propriul vis. Crama Bauer s-a născut datorită încrederii date de Johanna. Din nefericire, ea a murit în 2012, la vârsta de 108 ani, și nu a avut ocazia să vadă ceea ce a început. De aceea, mi-am promis ca primul spumant al Cramei Bauer să îi poarte numele – în memoria unei persoane deosebite“.

Ediţie limitată, la sticlă de 1,5 litri
Conform Ralucăi Bauer, co-proprietar al cramei Bauer şi „om bun la toate“ (aşa cum îi place să se prezinte, nu fără umor), vinul spumant J.O.H.A.N.N.A a fost obţinut din struguri culeşi manual dintr-o vie veche de peste 40 de ani. Strugurii au fost selecționați și presați fără desciorchinare, pentru a diminua intervenția mecanică și pentru a obține un maximum de expresie aromatică, reprezentativă pentru terroir-ul zonei. După două zile de clarificare în cisterne de inox, mustul a fost tras în budane din stejar de 1.500 litri, unde a început fermentația fără adaos de drojdii selecționate. Pentru complexitate și profunzime, vinul a rămas 8 luni pe drojdii pline. În primele 4 luni s-a aplicat un batonaj delicat. Pentru a doua fermentaţie în sticlă, vinul a fost îmbuteliat în recipiente de 0,75 şi 1,5 litri şi a fost depozitat în cramă. Primul lot mic de J.O.H.A.N.N.A. a fost degorjat după 50 luni și nu s-a adăugat dozaj, pentru ca vinul să îşi păstreze stilul autentic și unic. De reţinut că ediţia limitată de anul acesta cuprinde 1.500 de sticle de 0,75 litri. La anul se va lansa o altă ediţie limitată, de 250 de sticle la 1,5 litri. Producătorii spun că, dacă recipientele sunt păstrate în condiţii optime (sticlă ţinută în picioare, temperatură constantă, întuneric), vinul se va dezvolta în continuare şi îi va răsplăti pe cei răbdători. Spumantul e distribuit în horeca şi în magazinele specializate, la un preţ de 120 de lei.

„Cel mai bun vin“ nu există
Cei de la Crama Bauer se ghidează după conceptul „creativitate naturală“, atunci când îşi concep vinurile – iar spumantul din Fetească Regală e rodul aceieaşi filozofii. O filozofie care dă credit diversităţii şi autenticităţii, delimitându-se de superlative. „Noi nu credem în «cel mai bun vin», aşa ceva nu există“, explică Raluca Bauer. „Dincolo de competiţii, de punctaje, vinul e o chestiune extrem de personală. Un vin poate să fie cel mai bun într-un anumit moment, cu o anumită mâncare, într-o anumită companie, într-o anume stare de spirit. Poate suna un pic arogant, dar nu facem vinuri pentru piaţă, ci vinuri care ne plac şi pe care să le putem pune în faţa oricui, fără să clipim. Suntem mândri de vinurile noastre şi ştim că le producem nu corect, ci super-corect. Iar dacă vine cineva la cramă, e imposibil să nu găsească ceva care să-i fi pe plac“.

Selecţia reflectă amprenta locului
De la înfiinţarea cramei, produsele marca Bauer s-au remarcat prin originalitate. Şi printr-o nebunie frumoasă, pe care numai un împătimit de vin o poate aprecia. Ediţii limitate de Sauvignonasse, de Petit Verdot, auriile vinuri Orange (vinificate ca pe vremuri, pentru a experimenta noi paliere de arome şi gust), vinurile demi-dulci din Crâmpoşie – toate au fost premiere la lansare şi toate au mers pe aceeaşi linie, a interpretării creative, pentru a obţine altceva. Vinurile Bauer se remarcă printr-o selecţie personală diversă, după cum precizează Raluca, şi prin strădania de a reflecta cel mai bine amprenta locului.

O investiţie din fonduri proprii
Oliver Bauer, venit în România în 2003, ca oenolog al Cramei Ştirbey, a fost fascinat de soiurile româneşti şi de potenţialul zonei şi a decis să îşi înceapă propria afacere. Împreună cu soţia, Raluca, a înfiinţat crama în 2012 şi vinifică cantităţi mici de struguri, din soiuri rare sau mai puţin cunoscute, culese de pe parcele mici, din inima Podgoriei Drăgăşani. „Investiţia a venit din fonduri personale. Am gândit-o ca pe o microcramă, ca să putem vinifica fiecare parcelă în parte, fiindcă facem exclusiv single vineyard – adică, o parcelă înseamnă un singur tip de strugure şi un singur tip de vin. De aici şi ediţiile limitate“, precizează Raluca. „Nu am folosit fonduri europene, am făcut paşi mici şi sănătoşi cu forţe proprii. Nu am plantat nimic, am preferat să folosim struguri de pe plantaţiile vechi din zonă. Oliver a căutat parcele deţinute de oamenii locului, a cercetat cât e de sănătoasă via, i-a instruit pe proprietari cum să aibă grijă de ea – şi, când vine vremea, cumpărăm strugurii.“

Alte noutăţi la orizont
Anul trecut, Crama Bauer a scos 40.000 de sticle, dar există vinuri care s-au epuizat deja. Produsele marca Bauer pot fi degustate la cramă sau la târgurile de profil. „Conform legii, sunt definite patru categorii de vin: DOC, IG, varietale şi vin. Cred că circa jumătate din produsele noastre sunt încadrate, simplu, la categoria vin. Oliver a fost atât de încântat când a auzit asta!“, râde Raluca. Luna acesta, vor fi îmbuteliate vinurile din Sauvignonasse, Sauvignon Blac şi rosé-ul din Negru de Drăgăşani, iar mai spre vară or să apară din nou pe piaţă ediţiile limitate de Fetească Neagră şi de Petit Verdot. Cam peste 2 ani, Oliver visează să scoată primele sticle de Shiraz şi Cabernet Franc – vinuri despre care Raluca spune, cu discreţie superstiţioasă, că „arată promiţător“.